-Nettbasert samhandling

-Nettbasert samhandling

Publisert: 31. januar 2012

-I stedet for å ha brukerens individuelle plan liggende på en minnepinne i en låst skuff, kan bruker og fagpersoner med nettbasert samhandlingsverktøy ha planen på en felles innloggingskonto på nett, sier produktsjef Morten Lossius i firmaet SAMPRO.

Morten Lossius, produktsjef i SAMPRO
INFORMERTE: 31. januar besøkte Morten Lossius NAPHA, for å fortelle om SAMPRO, som er et nettbasert samhandlingsverktøy for Individuell Plan (IP). Foto: Roald Lund Fleiner/NAPHA.
INFORMERTE: 31. januar besøkt...

31. januar besøkte Lossius NAPHA, for å fortelle om SAMPRO, som er et nettbasert samhandlingsverktøy for Individuell Plan (IP).

Oversikt

-Med dette verktøyet kan den enkelte bruker sitte hjemme, logge seg inn på sin individuelle plan, og se om for eksempel legen har vært i kontakt med NAV, forteller Lossius.

-Behov i kommunene

83 kommuner, med til sammen rundt én million innbyggere, bruker i dag SAMPRO. En annen stor aktør på feltet er firmaet ACOS. NAPHA-leder Trond Hatling mener det er viktig for NAPHA å skaffe kunnskap om hvilke løsninger som finnes.

-Vi ønsker kunnskap om hva som finnes av slike hjelpemidler til samhandling. Vi vet at dette er et behov i kommunene, sier Hatling.

Elektronisk møtested

Alle instanser som er involvert i brukeren har tilgang til SAMPRO-kontoen.

-Det er et felles, elektronisk møtested for ansvarsgruppa, der aktiviteter i gruppa ligger, referat legges ut tilgjengelig for alle med en gang og man kan bruke det til å innkalle til møter, forklarer Morten Lossius.

Innlåst i skuff

Siden Individuell Plan inneholder helseinformasjon er kravene strenge til personvern og autentisering.

-I dag lagres de ofte på minnepinner og låses inn i en skuff. Et slikt system gir liten mulighet for brukeren til å følge med på egen plan. Det er også sårbart dersom folk slutter. Noen brukere opplever at planen deres forsvinner, sier Lossius.

SMS-varsling

Gjennom SAMPRO får man varsling på tekstmelding om det er en beskjed fra bruker eller en fagperson.

-Hvis en fagperson vil gi en beskjed til en annen fagperson som jobber med samme plan, så sender vedkommende en beskjed i SAMPRO, og mottakeren får en SMS med beskjed om å logge seg inn for å lese beskjeden, forteller Lossius.

-Brukerstyring

Lossius mener denne typen nettbaserte hjelpemidler gir god brukerstyring.

-Det er brukeren som er planeier, og som sitter i førersetet og bestemmer hvem som skal få delta i planen. Planeieren kan også bestemme at visse instanser ikke skal få tilgang til visse typer informasjon, sier han.

Mer om

Nyheter

Les også

Publisert: 14/12/2012

Mer enn bare ord?

Publisert: 21/8/2015

Får folk i hus

Publisert: 24/8/2015

Bra nok for Birken

Publisert: 27/8/2015

13,5 mill til barn av foreldre som sliter

Publisert: 27/8/2015

Psykisk helse-show for folk flest

Publisert: 02/9/2015

Nytt hefte om selvhjelp

Siste fra Kunnskapsbasen