Brukermedvirkning er vanskelig å få til i praksis, derfor er det viktig med kritisk refleksjon om det, mener forskerne Hoholm og Riis Asplin. Gjennom studier i kommunale helsetjenester og gjennomgang av internasjonal forskning, har de sett at brukere blir overkjørt og stigmatisert, fremfor involvert.
VANSKELIG I PRAKSIS: Til tross for gode intensjoner om involvering, ender det ofte med at brukerstemmen forsvinner, skriver kronikkforfatterne. De har studert hva som skjer i helsetjenester som prøver å få til brukermedvirkning.
VANSKELIG I PRAKSIS: Til tross for gode intensjoner om involvering, ender det ofte med at brukerstemmen forsvinner, skriver kronikkforfatterne. De har studert hva som skjer i helsetjenester som prøver å få til brukermedvirkning.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
Personvern og informasjonskapsler
NAPHA er en avdeling i NTNU Samfunnsforsking AS
Kontakt oss: kontakt@napha.no, Tlf. +47 48 14 54 34
Skriv og del: Vil du skrive en artikkel for publisering på napha.no?