Endret: 27. september 2011
Astrid Grønnesby, ansatt Flyndra AS
PÅ RETT HYLLE: -Her driver jeg med noe jeg virkelig kan, og føler at jeg har havnet på rett hylle, sier Astrid Grønnesby (44). Firebarnsmoren sliter med depresjon og angst, og jobber hos Marens Bakeri gjennom Flyndra AS i Inderøy kommune. Hun sikter mot jobb i det ordinære arbeidslivet, på storkjøkken eller i bakeri. Foto: Roald Lund Fleiner/NAPHA.

Trives hos suksessbedriften Flyndra

Trives hos suksessbedriften Flyndra

-Arbeidet har gitt meg selvtillit. Jeg kan nå hilse på folk som jeg møter ute på tur, sier Astrid Grønnesby (44) ved suksessbedriften og arbeidsmarkedstiltaket Flyndra i Inderøy kommune.

Grønnesby sliter med depresjon og angst. Den enslige firebarnsmoren ser jobben som baker hos Marens bakeri og Flyndra som et springbrett inn i ordinært arbeidsliv, etter sju år som hjemmeværende med barna.

-På rett hylle

-Her driver jeg med noe jeg virkelig kan, og føler at jeg har havnet på rett hylle, sier Grønnesby, som startet hos Flyndra i 2009 med å jobbe på Berg gård.

Fra juli i fjor har hun vært hos Marens bakeri. Astrid drømmer om en vanlig jobb i samme bransje.

-I fremtiden ser jeg meg selv ute i fast arbeid i et storkjøkken eller bakeri, og er norgesmester i bridge og det har gått bra med alle ungene, smiler hun.

Stor vekst

Grønnesby er blant 75 personer som jobber i bedriften Flyndra i Inderøy kommune i Nord-Trøndelag gjennom arbeidsmarkedstiltak. I tillegg har bedriften 15 ordinært ansatte. Ved oppstarten i 2003 hadde bedriften 10 tiltaksplasser.

-Ikke mange hadde trodd at vi skulle komme dit vi er i dag, som en bedrift med varierte og spennende oppgaver og som tilbyr varer og tjenester som lokalsamfunnet har bruk for, sier daglig leder i Flyndra AS, Kjell Gulstad.

Fire suksessfaktorer

Blant bedriftens ansatte er personer med ulike psykiske lidelser eller psykisk utviklingshemming. Flyndra omtales som en suksessbedrift i lokalsamfunnet, og er også blitt lagt merke til andre steder i landet. Kjell Gulstad peker på fire hovedårsaker til dette:

  • Ingen venteliste: Tar inn alle, også når kapasiteten egentlig er fylt
  • Omdømme: Nettverksbygging opp mot politikere og andre beslutningstakere, og omdømmebygging gjennom media og produksjon av varer og tjenester som er etterspurt og av god kvalitet
  • Åpenhet og romslighet: Folk får en ny sjanse om de f eks faller ut pga rus og vil prøve seg igjen. Visjonen er “verdsetting av menneskets positive egenskaper”
  • Individuell tilpasning: Mange ulike arbeidsoppgaver – bl a gårdsdrift, bilverksted, transporttjenester, kafédrift og butikk – og dermed mange muligheter for å finne noe den enkelte er interessert i

-Omdømme viktigst

-Skal jeg rangere disse fire suksessfaktorene tror jeg at omdømmebygging er det aller viktigste, sier Kjell Gulstad, som samme dag som napha.no er på besøk får besøk av Trønder-Avisa.

-De skal skrive om vårt nye bilverksted og dekkhotell, forteller Gulstad.

Tett på de som bestemmer

Flyndra får oppdrag fra mange hold, som NAV, Fylkesmannen, videregående skoler og kommunen.

-Vi har kantinedrift i rådhuset. Det har vært et sjakktrekk i forhold til omdømmebyggingen. Beslutningstakerne opplever daglig kvaliteten på arbeidet som gjøres - når de spiser lunsj, smiler Gulstad.

-Ikke noe halvveis

Han legger vekt på at bedriften skal fremstå som attraktiv.

-Vi har kjøpt inn topp kjøkkenutstyr til bakeriet vårt, og har lagt mye arbeid i å få et fint interiør i kafeen. Dette skal ikke være noe halvveis og passe bra. Derfor blir tilbudet også brukt. Resultatet er en bedrift der folk vil jobbe, og som omgivelsene vil ha, sier Gulstad.

-Bedring gjennom mestring

Han opplever også at mange av de ansatte vokser med oppgavene.

-Vi legger mye vekt på å finne oppgaver som passer den enkeltes interesser. De som er her har hatt mange nok nederlag i livet. Her skal de oppleve å lykkes. Jeg har sett mange eksempler på personer som har vært svært dårligfungerende da de kom hit, og som har gjort en kjempejobb og opplevd bedring gjennom mestring, sier han.

Bedriftssamarbeid

Flyndra har eksistert i åtte år. Nå jobber bedriften med å bygge bro til det ordinære arbeidslivet.

-Vi har to bedrifter vi samarbeider tett med nå. I løpet av våren skal vi ha på plass slike avtaler med minst 20 bedrifter og virksomheter, sier Kjell Gulstad.

Gode støttespillere

Astrid Grønnesby skryter både av sin saksbehandler hos NAV og en psykiatrisk sykepleier i psykososialt team i Inderøy kommune.

- Terskelen var høy for meg i forhold til å be om hjelp og innrømme at jeg slet psykisk. Men når de var så radige å ha med å gjøre, så angrer jeg ikke. NAV samarbeider veldig godt med Flyndra, forteller Astrid.

FLYNDRA
  • Flyndra er en bedrift i Inderøy kommune i Nord-Trøndelag, som er tiltaksarrangør for NAV, Inderøy kommune, Fylkesmannen og videregående skoler
DAGLIG LEDER: Kjell Gulstad.

Kommenter:

Mer om

nyheter

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen