Endret: 19. oktober 2012
Hjelpetelefonen 20 år

Hjelpetelefonen 20 år

Hjelpetelefonen 20 år

Mental Helses hjelpetelefon er 20 år. Hele 750 000 samtaler om utfordringer, kriser og ensomhet er det blitt så langt.

En evaluering av tilbudet, gjort i forbindelse med 20-årsjubileet, viser at Hjelpetelefonen hjelper brukerne til å takle utfordringer og alvorlige kriser.

Kontakt når det trengs

-Hjelpetelefonen er en døgnbemannet tjeneste. Det er det som skiller oss fra det offentlige hjelpeapparatet. Dette er ikke et tilbud du må vente på time for å kunne bruke. Man kan få kontakt når man trenger det, sier Inger Ellingsen, daglig leder ved Hjelpetelefonen, til Mental Helses nettside.

750 000 samtaler

Det gratis telefontilbudet mottok sin første innringning kl 0700 den 19. oktober 1992. 20 år etter er det blitt hele 750 000 samtaler.

Stadig økt pågang har også skapt utfordringer.

-Det er særlig de som har brukt å ringe Hjelpetelefonen over år som uttrykker at det har blitt vanskeligere å komme igjennom på telefonen, sier Ellingsen.

To nettjenester

To nettjenester har senere kommet til: Skrive- og vennetjenesten Sidetmedord.no, og kameratstøtte.no, som retter seg mot veteraner og deres pårørende.

HJELPETELEFONEN 116 123

Kommenter:

Mer om

nyheter

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen