Hjem > Nyheter > Samhandling gir best hjelp for mennesker med sammensatte behov

Samhandling gir best hjelp for mennesker med sammensatte behov

Samhandlingsteamet i Bærum ble opprettet som et prosjekt og retter seg mot pasienter med alvorlig psykisk lidelse eller ruslidelse, eller kombinasjon av disse. Av ulike årsaker hadde denne gruppen liten eller ingen tilknytning til det etablerte tjenesteapparatet. Teamet har i prosjektperioden på tre år bidratt til at mange av brukerne har kommet seg. Ingen er lenger uten fast bopel, og hjelpen har redusert antall oppholdsdøgn og innleggelser.

For å få til samhandling må man først og fremst ønske og ville en forandring, sier Anne-Grethe Skjerve og Bror Just Andersen (FOTO: Birgitte Finne Høifødt)
PS! Denne saken er over fem år gammel og informasjonen kan være utdatert.

Samhandlingsteamet i Bærum er et forpliktende samarbeid mellom Bærum kommune og Bærum DPS. De består av ansatte både fra kommunen og spesialisthelsetjenesten, og fra rus- og psykisk helsefeltet.

-Deltakerne har avsatt en viss prosentandel av sine stillinger til å arbeide i teamet. Til sammen utgjør dette 4,8 stillinger, fortalte Anne-Grethe Skjerve, prosjektleder for Samhandlingsteamet i Bærum på Samhandlingskonferansen «Trenger vi å jobbe sammen?»

Lav terskel inn

Teamet er satt sammen med psykologer, psykiatriske sykepleiere, psykiatere, vernepleiere, og en erfaringskonsulent. Prosjektet ble i prosjektperioden støttet av Helsedirektoratet med 800 000 kroner årlig.

Hun sier at teamet skiller seg fra for eksempel ACT-team, både ved at det ikke stilles krav om spesifikke diagnoser for å bli tatt inn, og ved at deltakerne er ansatt i de ordinære tjenestene som har avsatt stillingsandeler (brøkstillinger) for å jobbe i teamet.

-Det er lav terskel inn i teamet. Alle kan kontakte oss og legge frem en situasjon hvor de føler seg bekymret, også foreldre og andre pårørende, sier Skjerve.

-Vi må slutte å omtale mennesker som «behandlingsresistente» eller at de «ikke nyttiggjør seg tilbudet». Da må vi heller se på hvordan tjenestene fungerer, sier Bror Just Andersen, PhD, Spesialrådgiver for kvalitet, Bærum DPS.

Skyve-og-peke-praksis

Brukerne opplevde at de ikke passet inn noen steder. Samhandlingsteamet beskriver dem som offer som en «skyve-og-peke-praksis». Noe som fører til menneskelig forfall og tragiske skjebner. Det ga foreleserne på konferansen flere eksempler på, men også hvordan dette hadde snudd, ved å samhandle, bruke nok tid og aldri gi opp håpet.

Modellen kaller Andersen en arealuavhengig og fleksibel samhandling med brukeren i sentrum. Det handler om behandling og oppfølging der brukeren er – med fokus på brukerinvolvering og familiearbeid.

Alt på en gang, kaller Samhandlingsteamet det som skal til for å lykkes med disse brukerne: Behandling, bolig, kontakt med familie, utdanning, arbeid. Og at det er lov til å prøve og feile i denne prosessen.

Hjelper de ordinære tjenestene

-Det er avgjørende for teamet å ikke være et isolert tilbud, men i stedet å hjelpe de ordinære tjenestene til å gi brukerne bedre hjelp. «Skulder ved skulder» kaller vi dette, og betyr i praksis at vi kan tilby for eksempel en vernepleier fra kommunen som «skulder» for en psykiater i spesialisthelsetjenesten som sliter med å oppnå en relasjon til en bruker, sier Skjerve.

Brukerens stemme i teamet

Rollen min i Samhandlingsteamet er å bringe brukererfaring og brukerens stemme inn i teamet.  Jeg deltar på lik linje som de andre ansatte og styrken min ligger i min egen erfaring både som pårørende og som syk selv. Det gir en unik kompetanse for bidra til å gi et godt tilbud til våre brukere, sier erfaringskonsulent Siw Lynne.medium

Etter tre år med prosjektet var målet å få til et mer helhetlig og sammenhengende behandlings- og tjenestetilbud i det ordinære tjenesteapparatet i kommunen og spesialisthelsetjenesten.

-Vi ville motvirke brudd i behandlingsrelasjoner, og bidra til at brukeren ble i stand til å beholde kontakten med hjelpeapparatet. Vi ville også gjøre hjelpeapparatet i stand til å holde stabil og langvarig kontakt med brukeren, sier Andersen.

Færre innleggelser

Målgruppen ble i stor grad nådd (91, 6 %), den bosatte de uten fast bopel (100 %), og etablerte og reetablerte 40 % av brukerne i ordinære tjenester. Videre har samhandlingsteamet ført til 54,5 % nedgang i antall oppholdsdøgn og 18,3 % reduksjon i antall innleggelser. Det er også verd å merke seg at kriminaliteten blant brukerne har gått ned. Fra første kontakt med bruker var det i utvalgsgruppen et betydelig fall i registrert kriminalitet fra 24 måneder før til 24 måneder etter første kontakt”.

Hva skal til for at andre kan nyttiggjøre seg denne måten å jobbe på?

-I utgangspunktet så tenker jeg at vi må bruke de ressursene vi har, og «snu folk rundt» slik at vi får til mer samhandling, sier Anne Grethe Skjerve.

For å få til dette andre steder i landet mener hun man først og fremst må ønske og ville en forandring. Så må man må ha forståelse for hvor viktig samhandling er for å treffe befolkningens behov. Deretter må man se på de ressursene en har til rådighet. Er det er noen mulighet for å få de «skrudd de sammen» på bedre måter enn å ha de så oppdelt som de tradisjonelle tjenestene vanligvis er?

-Hele tanken er at kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten må gå sammen om å yte tjenester på like fot, slik at man jobber sammen som et team. Det skal ikke være noen hierarkiske forskjeller, sier Skjerve.

Gevinsten er bedre hjelp

-Da må man innse at man trenger hverandres kompetanse, og hverandres erfaringer og måter å jobbe på for å klare å gi de tjenestene som denne gruppe mennesker trenger.

-Gevinsten for brukeren er at de slipper å gå fra dør til dør, få mer treffsikker hjelp, uten for mye pusterom av hva de skal ha av tjenester, sier Anne-Grethe Skjerve.



Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Skriv gjerne en kommentar nedenfor. Vi ber alle om å bruke vanlig folkeskikk når de kommenterer og husk at det som skrives blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering, hat og falske profiler. Vennlig hilsen redaksjonen.
Abonnere
Send påminnelse når
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments