Hopp til innhold

Rollespill skal hjelpe legen din

"Fire gode vaner" er kurset som skal bidra til bedre kommunikasjon mellom leger og pasienter. Rollespill er en viktig del av kurset.

Tore Stenstad og Elisabeth Aune

SKREKKBLANDET FRYD: Kursdeltakere Tore Stenstad og Elisabeth Aune synes kurset er svært givende.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

– Andersen!? Du, jeg er 20 minutter forsinket så du får bare komme inn, vi har veldig dårlig tid, starter rollespillet med.

To av syv instruktører spiller rollespill for kursdeltakerne. En spiller lege og en er pasient. Resten av kursdeltakerne sitter i ring rundt og ser på. Etterpå skal de gi konstruktiv kritikk til hverandre.

Klage på kommunikasjon

Arne Repål

BEDRE KOMMUNIKASJON: Arne Repål forteller at god kommunikasjon mellom lege og pasient, bedrer samarbeidet mellom dem videre i behandlingen.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

Dette er en viktig del av kursundervisningen når leger skal lære hvordan de skal kommunisere med pasientene. Grunnen til at kurset ble til er fordi klager ofte dreier seg om kommunikasjonen mellom lege og pasient. Derfor har Sykehuset i Vestfold nå startet kurset "Fire gode vaner".

– Den ene vanen er begynnelsen av legetimen, og hvordan etablere kontakt. Den andre er å utforske pasientperspektivet, den tredje er hvordan vise empati og den siste er den videre behandlingen. Det forteller spesialrådgiver på psykisk helse og rusbehandling, Arne Repål.

Ut av komfortsonen

Han er en av syv instruktører på kurset, som til nå har vært arrangert to ganger. Kurset varer i to dager, og er enn så lenge kun for leger. Kursdeltager Tore Stenstad har jobbet som lege i nesten 25 år, og synes kurset er et bra tiltak.

Fire gode vaner

Disse fire gode vanene skal bedre kommunikasjonen mellom leger og pasienter.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

– Dette er jo en litt skrekkblandet fryd. Det å bli sett over skulderen er noe vi ikke er så vant med, og også det å gi hverandre tilbakemeldinger, forteller han.

Rollespill brukes for å gjøre kurset så likt virkeligheten som mulig, og er en viktig del av kurset.

– Det er viktig med en teoretisk del, men det er like viktig å øve på praksisen og samtalene i de forskjellige fasene, forteller sykehusprest og instruktør på kurset, Liselotte Wettby.

Første gang etter studietiden

Kursdeltaker Elisabeth Aune, har jobbet som lege i femten år. Hun forteller at det er første gang siden studietiden at hun har fått dette tilbudet, og synes de siste to dagene har vært svært givende.
– Og det gir oss en pause fra hverdagen, i form av at vi snur blikket fra oss selv mot pasienten, og snarere tenker på pasienten og deres møte med oss leger, avslutter hun.