Endret: 13. mars 2018
røros2

EN AV ERFARINGENE: En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

Åtte tips om hvordan den psykiske helsetjenesten kan nå ut til folk

Åtte tips om hvordan den psykiske helsetjenesten kan nå ut til folk

Det er ikke alltid så lett å nå de som trenger det aller mest. Her er noen konkrete tips fra den psykiske helsetjenesten på Røros.

Da Astrid Sæther og Anne Kari Nygaard, som er psykisk helsearbeidere på Røros, skulle rekruttere deltakere til KiB-kurs, gikk de litt nye veier.

Her kommer de med noen konkrete tips til NAPHAs lesere, om hva som kan være nyttig for å nå ut til folk.

1) Velg riktig sted

 -Vi kjører KiB-kurs i Storstuggu på Røros, som er stedets kulturhus. Der har mange hatt positive opplevelser, som konserter, kino og lignende.

-Hadde vi i stedet valgt møterommet i den psykiske helsetjenesten, tror vi terskelen ville vært litt høyere.

2) Bruk lokalmedia

-Erfaringer fra tidligere har vist at det er lurt å være synlig i lokalmedia, både radio og avis.

-Vi kontaktet begge, og fikk fine reportasjer begge steder.

3) Bruk sosiale medier

- Informasjon om kurset ble lagt ut både på kommunens og Frisklivssentralens Facebook-sider.

-Budskap kan spre seg fort når man får venner og bekjente til å være med og like og dele.

4) Vær bevisst i arbeidet med brosjyre

-Vår folder, som ble laget i samarbeid med Frisklivssentralen, er plassert på steder der folk ferdes. Vi regner med at de fleste på Røros har sett den ett eller annet sted.

-Det er viktig å velge lette bilder i informasjonsmateriell og brosjyrer. Vi ønsker at folk får en god følelse når de ser brosjyren. Selv valgte vi en prestekrage i folderen. Den gir et åpent og positivt inntrykk.

 5) Bank på døra til legene og NAV

-Legene er sentrale personer for å nå ut. De er ofte travle, men for vår del var det nok å ha et møte med dem på 10-15 minutter, der vi fortalte om kurset. Gjennom dette ble flere rekruttert til kurset.

-Mange aktuelle deltakere har for øvrig kontakt med NAV, og det har vært viktig for oss å bruke Nav-ansatte til å informere om tilbudet vårt.

6) Frisklivssentralen ufarliggjør

-Det er Frisklivssentralen på Røros som arrangerer KiB-kurset, sammen med den psykiske helsetjenesten. At Frisklivssentralen er arrangør, er med på å ufarliggjøre kurset. Frisklivssentralen har også god kompetanse på markedsføring. Noe som har vært en stor fordel for å nå ut.

7) Bruk andre ressurspersoner i kommunen

-Vi har benyttet  kommunens kommunikasjonsrådgiver som sparringspartner når vi har diskutert hvordan vi skal nå ut. Det har  vært nyttig for oss.

 8) Jo flere kanaler, jo større sjanse for å nå ut

-En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på.

 

 

ENGASJERTE: Astrid Sæther og Anne Kari Nygaard er psykisk helsearbeidere i Røros kommune. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

Kommenter:

Mer om

folkehelse helsefremming.og.forebygging god.hjelp.i.et.brukerperspektiv organisering.av.tjenester samhandling

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen