Ressursteamet er styrka på Nordkjosbotn videregående skole:

GIVENDE: Karoline Steinvik og Thomas Wedege synes det er givende å få jobbe med ungdom på videregående, og rektor Tore Arnesen mener jobben de gjør er uunnværlig. Foto: Maiken Kiil Kristiansen
GIVENDE: Karoline Steinvik og Thomas Wedege synes det er givende å få jobbe med ungdom på videregående, og rektor Tore Arnesen mener jobben de gjør er uunnværlig. Foto: Maiken Kiil Kristiansen

Her har elevene alltid noen å prate med

NORDKJOSBOTN: Det skal alltid finnes en trygg voksenperson elevene kan banke på døra til ved Nordkjosbotn videregående skole. Jo flere, jo bedre. Nå er skolens utvidede ressursteam oppe og går.

Publisert Sist oppdatert

Ungdomskontakt i Storfjord, Karoline Steinvik, og prosjektleder for et ungdomsprosjekt i Lyngen, Thomas Wedege, er blant de som er en del av Nordkjosbotn videregående skole sitt utvidede ressursteam.

– Det er mye forskjellig de kommer og snakker med oss om, elevene. Det kan være alt fra utfordringer hjemme, til fritid, fravær til psykisk helse, sier Steinvik og Wedege.

De forteller at de jobber litt på den måten at de sitter på et kontor, og at elevene som ønsker å snakke eller ta opp noe søker dem opp. Men de har også en annen måte å jobbe på.

– Det er en kombinasjon av det og at vi slår av en prat i kantina eller på biblioteket. Hører hva som foregår og hva de er opptatte av for tida. Det blir litt oppsøkende sosialt arbeid, forklarer Steinvik.

De blir også kontaktet av foreldre eller venner og klassekamerater som er bekymra.

Hjemmefra

De tror det er en fordel at de som er en del av skolens utvidede ressursteam kommer fra flere forskjellige kommuner, når elevene ved skolen også gjør det. Når de har kontortid ved Nordkjosbotn videregående skole, så har de en åpen dør for alle elever der, uansett hvor de kommer fra.

–Men det er helt klart noen fordeler med at de som kommer fra en annen kommune ser noen fra hjemkommunen sin her. Det blir nok en litt lavere terskel for å ta kontakt i mange tilfeller, sier Steinvik og Wedege.

For elevene

Skolen har et lokalt ressursteam, som består av ansatte ved skolen. Disse møtes på ukentlig basis, men et utvidet ressursteam styrker skolens fagkompetanse, mener rektor Tore Arnesen.

– Det gjør det trygt for oss som skal lede skolen, og gjør at vi kan ha et fokus på det pedagogiske. Jo flere hjelpere, jo bedre, sier rektoren.

Karoline Steinvik og Thomas Wedege synes det er givende å få jobbe med ungdom på videregående, og rektor Tore Arnesen mener jobben de gjør er uunnværlig.

Nordkjosbotn videregående skole jobber altså med å styrke elevtjenesten og ressursteamet som er tilknyttet skolen. Det er i denne forbindelse at skolen har startet et samarbeid med annen fagkompetanse i Balsfjord, Storfjord og Lyngen og etablert et utvidet ressursteam. Ressursteamet har som oppgave å koordinere arbeid, tiltak og hjelp for elevene ved Nordkjosbotn videregående skole. Teamet består av fagkompetanse fra blant andre PPT, helsesykepleier, Oppfølgingstjeneste og Nav.

Målet

Målet med ressursteamet er i bunn og grunn at flest mulig elever skal fullføre og bestå videregående skole.

– Vi ønsker jo å legge til rette for at elevene skal bestå, på en så god måte vi kan. Vi har stadig flere som gjennomfører og består, men vi kan bli enda bedre. Målet er jo på 100 prosent, sier Arnesen.

Nå jobber han med å få satt opp en oversikt for elevene, slik at de til enhver tid vet hvem som er innom eller snart kommer innom skolen fra det utvidere ressursteamet. De som er med skal rullere på å ha kontordager. Det jobbes også med å reint fysisk lage rom nok til de som skal være der for elevene.

– Og alle som er med har forskjellige ting de kan bidra med, enten de kommer fra PPT eller fra flyktningetjenesten. Men det de alle kan bidra med er å være en utenforstående voksen. Det kan alle være, sier rektoren.

Powered by Labrador CMS