Fastleger og psykisk helsetjeneste spiller hverandre gode i Storfjord

Fastleger og psykisk helsetjeneste spiller hverandre gode i Storfjord

Samhandling / Publisert: 26. mai 2021.   Endret: 26. mai 2021

Spesialsykepleier Ketil Slettli og fastlege Stian Andersen fra Storfjord kommune snakket om god samhandling på webinaret «Bedre i lag - Pakkeforløp – din arbeidshverdag og brukernes liv» i går.

storfjord

AKTUELT: -Det er gull verdt å møtes ofte og spille på lag, både med hverandre og med spesialisthelsetjenesten, sier spesialsykepleier Ketil Slettli og fastlege Stian Andersen. (FOTO: Privat)

AKTUELT: -Det er gull verdt &...

Da Andersen kom til Storfjord som fastlege for to år siden, entret han en kommune der samarbeidet om brukere i Hovedforløp 3 fungerte godt.

-Det var på en måte dekket bord, og vi har fortsatt i samme spor, etter at jeg kom. Vi snakker sammen hver uke, og finner gode måter å løse ting på rundt pasientene, forteller han.

I Storfjord er det tre fastleger, som har ca. 600 pasienter hver. Det er rundt 1900 innbyggere i kommunen.

-Alle har vi tre kurative dager hver uke, tillegg har vi andre ting. Jeg har for eksempel en stipendiatstilling på universitetet, og er også kommuneoverlege i Storfjord og Balsfjord.

Møte med psykisk helsetjeneste hver mandag

Han tror mange tenker på pakkeforløp som et spesialisthelsetjenestetilbud, men påpeker at det jo ikke er det.

-Kanskje har vi en jobb med å få kommunisert ut at pakkeforløp er noe som skjer i kommunen. Her i Storfjord har veien blitt lagt gjennom flere år. Og når man ser på hvordan linjene skal fungere i pakkeforløp, så er det faktisk slik vi jobber her.

De tre fastlegene i kommunen deltar på et samarbeidsmøte med psykisk helse- og rustjenesten hver mandag.

-Det er viktig for oss at møtene er nyttige, og slik opplever vi det nå. Møtene bidrar til at pasientene får god og tilpasset hjelp, og i det ligger også en positiv samfunnsøkonomi, sier legen.

Løsning for å få med flere leger

Han ser at leger i mange andre kommuner kvier seg for å delta på slike samarbeidsmøter.

-Det er ikke lagt til rette for det i en travel hverdag for fastleger, som jo gjerne er selvstendig næringsdrivende. Jeg tror det kunne vært lurt å etablere en kommunal bistilling, for å delta i denne typen møter.

-Da ville nok flere leger blitt med.

Sparer tid på samarbeidet

Han roser den psykiske helse- og rustjenesten for koordineringsjobben som gjøres der, og påpeker at de ansatte der er svært gode støttespillere for han som lege.

-De samarbeider med mange, trekker i trådene, og forteller oss leger hva vi skal bruke vår tid på. Pasienter som sliter med psykisk helse og rus trenger hjelp over lang tid. På møtene får vi mye viktig informasjon om brukerens behov og hva som foregår rundt dem. Dette sparer oss for mye jobb, og gir grunnlag for å skrive gode henvisninger til spesialisthelsetjenesten.

-Vi henviser også mindre, fordi vi erfarer at vi får til mye bra lokalt. Den psykiske helsetjenesten i Storfjord avlaster arbeidet til oss som fastleger.

Har fått til faste strukturer

Ketil Slettli, spesialsykepleier i psykiatri og fagansvarlig for psykisk helse i kommunen tror at suksessfaktoren for samhandling er hyppig, fysisk kontakt mellom sentrale instanser.

-Samhandling må systematiseres for å fungere det bra. Vi har over tid klart å få til faste strukturer og klare rammer. Ellers er det viktig å bli kjent med personene i de ulike tjenestene. Vi tror det å møtes fysisk er veldig viktig når vi skal hjelpe folk. Da er det lettere å ta kontakt med hverandre når det er noe.

Ble bedre kvalitet på tilbudet

Psykisk helse- og rustjenesten i kommunen har 3,8 årsverk. Slettli forteller om en kompetent gjeng, som utfyller hverandre.

-Vi er organisert som en dagtjeneste, men etter en omorganisering er det nå slik at tjenester fra botilbud kan steppe inn ved behov, på kveldstid, i helger og ved høytider. Det har økt kvaliteten på tilbudet vi gir. Oldersletta Bo-tilbud er heldøgnbemannede leiligheter (Tre leiligheter og en (sub)akutt leilighet.

-Tilbudet er bemannet i team med to personer i "medlever turnus".

Skiftet fokus

-Kvaliteten på tjenestene til innbyggerne ble også bedre da vi begynte å jobbe mer aktivt ut mot pasientgruppa med milde og moderate plager, altså hovedforløp 1 og 2. Vi skiftet fokus, og begynte å inkludere alle tre hovedforløp.

-Tidligere var det mest fokus på hovedforløp 3, altså gruppen med alvorlige og langvarige problemer/lidelser.

God start å ha legen på laget

Brukerne får hjelp fra psykisk helse og rustjenesten gjennom direkte kontakt, egen søknad, henvisning fra fastlege og spesialisthelsetjenesten.

-Det er ikke krav om henvisning fra lege, men vi ser det som en fordel å ha legetjenesten med, med tanke på videre forløp og behandling. Det gir en god start. For øvrig tilpasser vi tiltakene situasjonen og sammenhengen hver enkelt er i, og vi prøver alltid å støtte opp under brukerens egen bedringsprosess.

Samarbeidsavtaler er nyttige

Samhandling, så enkelt, men så vanskelig. Slettli tror hardt arbeid må til for å lykkes, samt god støtte fra ledernivå.

-Det må til for å skape gode rammer. Vi fokuserer på god og tverrfaglig kompetanse og på å plassere ansvar via samarbeidsavtaler med aktører, som legekontor, NAV, offentlig tannhelsetjeneste, hjemmetjenesten og familie og barneenheten. Vi evaluerer jevnlig måten vi jobber på og har utstrakt bruk av elektronisk meldingssystem.

Å møtes gjør relasjonen sterkere

Når brukerne i Storfjord får hjelp hos spesialisthelsetjenesten, er den psykiske helsetjenesten der og følger dem opp gjennom innleggelser og poliklinisk behandling.

-Vi blir kjent med navn og ansikter ved de forskjellige avdelingene, og skaper relasjoner. Det fremmer samarbeid og gir lavere terskel for kontakt ellers.

-De ulike avdelingene på UNN Åsgård og vårt DPS bekrefter at det er nyttig. Vi har et veldig godt samarbeid og tror årsaken er at vi har fysiske møter. Det gjør relasjonen oss imellom sterkere.

 

Webinar «Bedre i lag - Pakkeforløp – din arbeidshverdag og brukernes liv»
  • Statsforvalteren i Troms og Finnmark inviterte kommuner og spesialisthelsetjeneste i UNN-området til digitalt lunsj-til-lunsj-seminar 25.-26. mai -21.
  • Tema: samhandling i pakkeforløp for psykisk helse og rus.
  • Rundt 200 deltakere fulgte webinaret. Blant disse var 21 kommuner, UNN, NAV, Bikuben Brukerstyrte senter, brukerorganisasjoner, brukerutvalg, pasient- og brukerombud, fstleger, RVTS, KoRus, RKBU, Senter for Psykisk helse og rusbehandling, (SPHR).
Faste fysiske møtepunkter for psykisk helse- og rustjeneste i Storfjord:
  • Møte med fastlegene en gang i uka.
  • Flerfaglig forum med NAV, barnevern, helsestasjon ca. 1 gang i måneden, og ellers ved behov.
  • Samarbeidsmøter med lokalt NAV kontor, overordnet nivå fra fire til seks ganger i året.
  • Samarbeidsmøter/veiledning med UNN/DPS Storsteinnes 1 gang i måneden. Har ellers kontakt ellers ved behov. Ser nå på muligheten for å inkludere legetjenesten i dette.
  • Møte med tannhelsetjenesten 1 gang pr. år.
  • Faste tidspunkter for evaluering av de forskjellige samarbeidsavtalene.
  • Samarbeidsmøte Lyngsalpan vekst ca. 1 gang i mnd.
  • Samarbeidsmøte Valmuen verksted, kommunalt aktivitetssenter, ca. 1 gang i mnd.
  • Pasientrettede samarbeidsmøter med spesialisthelsetjenesten ved behov.
  • Internt inntaksmøte ukentlig, inkl. saksbehandler.
  • Ansvarsgruppemøter internt/eksternt.
Publisert: 13/5/2010

Samhandling

Samhandling innen helse- og omsorgstjenestene kan forstås som en måte å organisere det tverrfaglige samarbeidet på slik at tjenestene ...

Mer om

Samhandling God hjelp i et brukerperspektiv Rusproblem og psykisk lidelse Organisering av tjenester Troms og finnmark

Les også

Publisert: 08/4/2020

Verden vil endre seg etter koronatiden, psykisk helsearbeid også

Publisert: 15/9/2022

Konkrete grep kan gi små og store kommuner mer likeverdige tjenester innen psykisk helse- og rus

Publisert: 19/4/2020

Mot et nytt paradigme for RoP-tjenestene – mellomlederes handlingskompetanse

Publisert: 14/11/2017

Når barn og unge sliter, og det er vanskelig å hjelpe

Publisert: 08/12/2017

-Har stor nytte av BrukerPlan