Publisert: 04. april 2012
Skitur
SNU-EKSPERT: -Har du hatt angst i 20 år er det ingenting du er så god til som å snu, skriver Odd Volden. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com.

Fjellvettregler

Fjellvettregler

Fjellvettregler for "oss som har vært inne en vinternatt før" presenteres her av NAPHA-blogger Odd Volden.

1. Legg ikke ut på langtur uten trening

Hvis det er lenge siden sist du var på butikken; start med en liten tur til bensinstasjonen eller kiosken på hjørnet. Maten er riktignok litt dyrere der, men litt luksus må man vel unne seg i påsken.

2. Meld fra hvor du går

Vi som har slitt med psykiske lidelser gjennom et langt liv bor ofte alene, hvis vi ikke bor i bofellesskap, da. Hvis du bor alene, eller hvis personalet i bofellesskapet er på påskeferie; husk å fortelle katten eller speilbildet ditt hvor du går, i hvert fall. Det hjelper noe mot følelsen av ensomhet.

3. Vis respekt for været og værmeldingene

Solkrem er dyrt, men hvis du har tenkt å bevege deg utendørs i påsken, eller i hvert fall sitte på verandaen eller i solveggen utenfor; husk beskyttelse mot sola. Psykofarmaka har riktignok en rekke bivirkninger, men selv ikke trilafon, seroxat og vival beskytter mot hissige solstråler.

4. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ha alltid med ryggsekk og det utstyret fjellet krever

Nansen, Amundsen og andre polfarere pleide å legge ut depoter, slik at de kunne hente mat, drikke, klær og utstyr når det røynet på. Men selv om du skulle gå på depotmedisin, er ikke det tilstrekkelig om det skulle blåse opp. Nei, det er nok best å holde seg inne eller rundt dørene.

Og om vi skal være helt ærlige: Det er vel det eneste vi har råd til også - stønaden fra Nav rekker knapt til en lefsebit på høyfjellshotell.

5. Lytt til erfarne fjellfolk

Det er dessverre ikke mye hjelp i legen, psykologen eller sykepleieren din i påsken. Ikke tar de telefonen, og dessuten tjener de så godt at påskeferieanbefalingene de gir stort sett er ubrukelige for en fattig stakkar. Prøv heller Mental Helses hjelpetelefon - 116 123.

6. Bruk kart og kompass

Kart og kompass skader sjelden, men de fleste av oss har knapt vært ute av bygda, byen eller bydelen siden Ålesund brant. Vi kjenner derfor nærmiljøet i blinde. Når du har angst, depresjon og dårlig råd, har du sjelden bruk for kart og kompass.

7. Gå ikke alene

Å, sier du det? Ja, hvem skulle vi eventuelt gå sammen med? Støttekontakten røk ut i forrige kommunebudsjett. Dagsenteret er stengt i alle ferier. Personlige ombud finnes bare i Sverige og i et par bydeler i Oslo. Denne regelen gjelder nok ikke for oss.

8. Vend i tide – det er ingen skam å snu

Men denne, derimot...Har du hatt angst i 20 år er det ingenting du er så god til som å snu! Du har snudd deg bort fra arbeidsgivere, naboer, venner - og invitasjoner til påsketurer - så mange ganger at du forlengst har sort belte i å vende om i tide (og kanskje særlig i utide). Fjellvettregel nr. 8 er derfor vår ubetingede favoritt.

9. Spar på kreftene og grav deg ned i snøen om nødvendig

He, he! Ha, ha, ha!! Jo, denne var virkelig morsom! Vi har vel, når sant skal sies, ikke gjort annet enn å spare på kreftene og grave oss ned siden vi ble innlagt for første gang for et par tiår siden.

Vi har sittet på gangen og på røykerommet på lukket post og spart på kreftene. Vi har sittet på DPS-et og dagsenteret og spart på kreftene. Vi har sittet i enmannsasylet og spart på kreftene. Og om vi har prøvd å komme oss i jobb, har vi blitt sendt til Nav eller bedt om å grave oss ned et annet sted. Jo, dette var fjellvettregelen sin, det!

Vel, vel. Jeg tror kanskje vi bør lage noen nye fjellvettregler for oss som har vært inne en vinternatt før...

ODD VOLDEN
  • Odd Volden er brukeraktivist og faglig rådgiver i NAPHA.
  • Han holder et skarpt blikk på psykisk helse, og blogger jevnlig på napha.no.
SNUR I TIDE: NAPHA-blogger Odd Volden.

Kommenter:

Mer om

blogg

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen