Endret: 14. februar 2013
Trond Aarre3
PASIENTNÆRT: Psykiater Trond Aarre mener det å drive mer pasientnært og lokalbasert psykisk helsearbeid både er mer lønnsomt, og i tråd med den avsluttede Opptrappingsplanen for psyksisk helse. -Nå er det opp til oss hvordan vi forvalter opptrappingen videre, sier han om fagfolkenes rolle. FOTO: NAPHA/arkiv.

Psykiater: Mer lokal behandling billigere og bedre

Psykiater: Mer lokal behandling billigere og bedre

Døgnprisen for behandling ved distriktspsykiatriske sentre er drøyt halvparten av døgnprisen på sykehus. -Det er lønnsomt å gi folk tilbud på lavere tjenestenivå. Fagkunnskapen her er ofte svært god, mener psykiater Trond Aarre.

Aarre, som er avdelingssjef ved Nordfjord psykiatrisenter, viser i et intervju på nettsiden rop.no til 2011-tall for norsk helsevesen. Distriktspsykiatriske sentre (DPS) og sykehus tar seg ifølge tallene svært ulikt betalt:

  • Døgnpris sykehus: 11 106 kroner
  • Døgnpris DPS: 6 583 kroner
  • Pris ved utskriving fra sykehus: 262 000 kroner
  • Pris ved utskriving fra DPS: 153 000 kroner

-Flere kan få hjelp

-Forskjellen betyr at det er lønnsomt å gi folk tilbud på lavere tjenestenivå. Fagkunnskapen her er ofte svært god. Det betyr at enda flere kan få hjelp hvis vi fordeler pengene bedre, sier Aare.

Han understreker at psykisk helsefeltet fikk tilført mye penger og nye medarbeidere under Opptrappingsplanen for psykisk helse, som varte frem til 2008.

-Brukerne har vært taperne

Samtidig minner han om målet med planen: Fremme pasientens uavhengighet, selvstendighet og evne til å mestre eget liv. Det betyr pasientnært arbeid, påpeker Arre.

-Nå er det opp til oss hvordan vi forvalter opptrappingen videre. Vi må ikke undervurdere den politiske betydningen av Opptrappingsplanen. Vi fagfolk prioriterer, men brukerne har langt på vei vært taperne. Heldigvis er det politikere som overstyrer oss og sier at vi forsømmer brukerne, sier Aarre til rop.no.

-Må spørre brukerne

Aarre mener det er viktig at tjenestene spør pasientene hva de er mest opptatt av i behandlingen. Han har erfart fra egen tjeneste at man som fagperson kan få overraskende svar fra brukerne.

-Konklusjonen er at vi må vi huske å spørre brukerne hva som betyr mest for dem, sier Aarre.

Krangel rammer pasienten

Han etterlyser også tettere samarbeid mellom lokalbaserte tjenester og spesialisthelsetjenesten, til pasientens beste. Det innebærer blant annet å ikke møte folk med beskjed om at ”du skulle vært et annet sted først, før du kom til meg”.

-Jeg er trøtt av det som ikke gir merverdi for den som trenger hjelp. Jeg vil ha papir som er til nytte for pasienten. Vi trenger åpnere tjenester, og å avvikle portvakttjenesten, når vi med felles ressurser i første- og andrelinjetjeneste kan løse problemer. Når vi krangler er det pasienten som må lide, sier Aarre.

Kommenter:

Mer om

nyheter

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen