Endret: 25. februar 2013
Tilbakemelding
NAPHA-blogger: Odd Volden.

Hvordan møte pasienter med respekt?

Hvordan møte pasienter med respekt?

Psykisk helsetjenester må være like opptatt av tilbakemeldinger fra brukerne, som det hotell er fra sine gjester, mener NAPHA-blogger Odd Volden.

-Jeg tror norske borgere er minst like interessert i å gi tilbakemeldinger til tjenestene på psykisk helsefeltet som til et hotell på Jernbanetorget i Oslo, skriver Volden i blogginnlegget «Hvordan møte pasienter med respekt?».

Bruker spør bruker

Han spør seg hvorfor det ikke henger flere plakater med «Vi vil ha tilbakemeldinger» på steder som tilbyr psykisk helsetjenester.

Bruker spør bruker mener han også er en fin metode for innhentning av brukernes erfaringer med tjenesteapparatet.

-Reelle muligheter for brukerne til å gi tilbakemeldinger er en av de viktigste forutsetningene for respekt. Uten at tjenesteutøverne får tydelige tilbakemeldinger, er det vanskelig for dem å vite om de opptrer respektfullt, skriver Volden.

-Karikaturer skapes forstatt

Volden mener gamle konstruksjoner som ”den psykiatriske pasienten” skaper avstand og mindre respekt.

-Det er skapt, og skapes fortsatt, karikaturer av oss som gjør det vanskelig for fagfolk å møte medborgeren, skriver Volden, og kommer med en påminnelse om hvem som skjuler seg bak samlebegrepene:

-Det er sønnen til overlegen på naboposten. Det er datteren til naboen. Det er faren til en venninne.

ODD VOLDEN
  • Odd Volden er brukeraktivist og faglig rådgiver i NAPHA.
  • Han holder et skarpt blikk på psykisk helse, og blogger jevnlig på napha.no
NAPHA-blogger: Odd Volden.

Kommenter:

Mer om

nyheter

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen