Les om revolusjonerende samhandling mellom brukere og fagpersoner. Fagmiljøer forbedrer kvaliteten på tjenestene ved å involvere pasienter, pårørende og brukere.
GJENNOMBRUDDSMETODEN: Sentral i tenkningen.
GJENNOMBRUDDSMETODEN: Sentral i tenkningen.
Denne artikkelen omhandler en rapport fra Norsk Sykepleieforbunds kvalitetsprosjekt
"...sett med pasientens øyne..." Brukermedvirkning – et gjennombrudd for ledere,
medarbeidere og pasienter."
20 virksomheter fra spesialisthelsetjenesten og kommuner har arbeidet med å forbedre tjenestene sine ved å involvere pasienter, pårørende og brukere. De har blant annet benyttet seg av gjenombruddsmetoden og fokusintervjuer.
En av forutsetningene for å lykkes er en god forankring hos den overordnede ledelsen. Det har derfor vært et krav at topplederne i den enkelte organisasjon deltok på den første og siste samlingen.
Metoden har bidratt til å styrke fokus på:
Deltakerne har gjennom prosjektet lært:
Erfaringer fra prosjektet viser at det lar seg gjøre å videreutvikle helsetjenester når det skjer i tett samarbeid med dem det gjelder.
Gjennom setningen ”vi har tatt ned månen” forstår vi at de ved Rokilde Sykehjem har erfart et gjennombrudd i sin praksis.
Les mer her.
Det var ett av poengene, da Fremsam, nettverk for helsefremmende samfunn, arrangerte nettverkssamling om bærekraft og folkehelse.
– Vi vil forske på hvordan deltakerne opplever å komme tilbake til arbeidsstedet sitt med «naturen i ryggsekken», sier Lerstein og Jones
– Spesialisthelsetjenesten var god å ha, da midlene rant ut, og kommunene ikke klarte å prioritere å støtte Recovery Ressursbase
– Det kan demme opp for negativ utvikling, både menneskelig og økonomisk, sier Petter A. Linstad, folkehelsekoordinator i Eidskog kommune.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?