Oppfølgingstjenestene for Øst- og Midtbyen i Trondheim kommune får god tilbakemelding for sin individuelle oppfølging, som er preget av tillit begge veier.
Bruker Spør Bruker (BSB)
Dette kommer fram i denne rapporten, lagt ut på hjemmesiden til Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling).
Evalueringsrapport - "Bruker spør bruker"
Rapporten er en evaluering av oppfølgingstjenesten for Øst- og Midtbyen i Trondheim kommune. Evalueringen er basert på "Bruker-spør-bruker"-metoden, og det er 36. gang denne metoden blir brukt i evalueringsarbeid.
Rapporten omhandler kvalitativ tilbakemelding fra 21 brukere av tjenesten, samt oppsummeringen fra dialogkonferansen hvor både brukere og ansatte deltok. Brukerne i denne sammenhengen har både ruserfaring og / eller psykiske problemer.
Faglig god hjelp er knyttet til fagfolkenes kunnskap om gruppens behov, men like viktig er arbeidsformen, sier brukerne av oppfølgingstjenesten. De fremhever opplæring og trening i teknikker som kan bidra til å mestre egne tanker som nyttig o viktig. Trygghet for å kunne å møte samme personer over tid blir sagt å gi bedre kvalitet.
Brukerne ønsker at fagfolkene stiller krav til dem. Kravene formidler forventninger om endring og stimulerer til aktiviteter som bidrar til mestringsopplevelser. Samtidig framhever brukerne betydningen av praktisk hjelp som for eksempel visninger på ny bolig eller hjelp i kontakten med NAV.
Brukerne trekker fram gruppetilbud som viktig i forhold til flere funksjoner. Først og fremst er det en arena der det er rom for å snakke om utfordringer i livet. Når friluftsliv er rammen for gruppetilbudet, blir det lettere å snakke om det som er vanskelig, sier brukerne. Et eksempel er barn og unge som har behov for å snakke om foreldrenes psykiske problemer. Gruppetilbud for barn og unge som pårørende avlaster foreldrene. I dialogkonferansen (se faktaboks) ble det etterlyst mer samarbeid med brukerorganisasjoner og andre frivillige organisasjoner i kultur - og fritidssektoren.
Brukerne opplever at oppfølgingstjenesten er lite tilgjengelig og litt "hemmelig". Dette kan skyldes at spesialisthelsetjenester og andre kommunale tjenester ikke informerer godt nok om tilbudet.
Det er Kompetansesenteret for Brukererfaring og Tjenesteutvikling som har gjennomført evalueringen ved Prosjektleder Heidi Westerlund og BSB Prosessleder Ola Kristian Johansen. Les mer her: Westerlund,H, Johansen O.K. og Bjørgen D. (2010) Bruker Spør Bruker Evaluering Trondheim kommune, Oppfølgingstjenesten Øst og Midt-Byen. KBT Midt-Norge.
Bruker Spør Bruker (BSB)
Det var ett av poengene, da Fremsam, nettverk for helsefremmende samfunn, arrangerte nettverkssamling om bærekraft og folkehelse.
– Vi vil forske på hvordan deltakerne opplever å komme tilbake til arbeidsstedet sitt med «naturen i ryggsekken», sier Lerstein og Jones
– Spesialisthelsetjenesten var god å ha, da midlene rant ut, og kommunene ikke klarte å prioritere å støtte Recovery Ressursbase
– Det kan demme opp for negativ utvikling, både menneskelig og økonomisk, sier Petter A. Linstad, folkehelsekoordinator i Eidskog kommune.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?