Den nye boka «Psykisk helse i skolen» viser hvordan lærere kan avdekke psykiske helseplager blant barn, og støtte elevene slik at de får den hjelpen de trenger.
Boka berører psykiske helseplager som blant annet depresjoner, spiseforstyrrelser, angst og skolevegring.
Den viser hvordan elever med psykiske problemer har et særlig behov for en inkluderende skole, som klarer å ta hensyn til mangfoldet. Skolene trenger derfor lærere som kan avdekke ulike elevers behov, etablere gode relasjoner og legge læringsmiljøet best mulig til rette.
I en omtale av boka skriver Læringsmiljøsenteret at det «å utvikle evnen til å klare utfordringer er vanskeligere for en elev med psykiske helseplager enn for andre. Derfor har disse elevene behov for støtte og tettere oppfølging på skolen. Noen har også behov for hjelp og tiltak fra hjelpetjenester som pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barne- og ungdomspsykiatrien. At skolene og hjelpetjenestene samarbeider godt er ofte avgjørende for et godt resultat.»
Boka henvender seg til blant annet studenter innenfor pedagogikk og psykologi, lærere, skoleledere, ansatte innenfor PPT og BUP, og forskere innenfor feltene læringsmiljø og psykisk helse blant barn og unge.
Det var ett av poengene, da Fremsam, nettverk for helsefremmende samfunn, arrangerte nettverkssamling om bærekraft og folkehelse.
– Vi vil forske på hvordan deltakerne opplever å komme tilbake til arbeidsstedet sitt med «naturen i ryggsekken», sier Lerstein og Jones
– Spesialisthelsetjenesten var god å ha, da midlene rant ut, og kommunene ikke klarte å prioritere å støtte Recovery Ressursbase
– Det kan demme opp for negativ utvikling, både menneskelig og økonomisk, sier Petter A. Linstad, folkehelsekoordinator i Eidskog kommune.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?