Endret: 18. februar 2019
Adrian Dahl Askelund

FÅR INTERNASJONAL OPPMERKSOMHET: -Det som er spesielt med vår studie er at vi fant at personer som er i risiko for å utvikle depresjon i mindre grad husker detaljerte, positive hendelser, sier psykologistudenten Adrian Dahl Askelund (26). FOTO: Privat.

Kan forhindre depresjon hos unge ved å trene på å huske positive hendelser

Kan forhindre depresjon hos unge ved å trene på å huske positive hendelser

Internasjonal toppublikasjon for 26 år gammel norsk psykologistudent ved Cambridge.

-Det å ha tilgang på positive minner, som for eksempel at jeg en gang hjalp en gutt som hadde falt og slått seg, kan fungere sånn at det avkrefter negative tanker man kan ha om seg selv, sier Adrian Dahl Askelund til napha.no.

Nye funn i gammelt materiale

26-åringen fra Oslo har vakt internasjonal oppmerksomhet med sin studie, som ble gjennomført ved University of Cambridge. Den er publisert i det anerkjente tidsskriftet Nature Human Behaviour.

-Vi baserte oss på innsamlet data om drøyt 900 ungdommer i Cambridge-området på 1990-tallet. Vi valgte ut 427 som var i risiko for å få depresjon, definert ved at de hadde opplevd negative livshendelser i ung alder, sier Askelund.

Mens forskerne på 90-tallet hadde sett på sammenhengen mellom hukommelse generelt og utvikling av depresjon, valgte Askelund og hans team et annet fokus.

-Vi så på sammenhengen mellom evnen til å huske positive hendelser, og forekomsten av stresshormonet kortisol samt negative tanker om seg selv, sier han.

Det var da de gjorde en ny oppdagelse som lå skjult i det drøyt 20 år gamle datamaterialet.

-Tidligere forskning har vist at de som er deprimert husker hendelser mer negativt enn andre. Det som er spesielt med vår studie er at vi fant at personer som er i risiko for å utvikle depresjon i mindre grad husker detaljerte, positive hendelser. De som hadde en god evne til å huske detaljerte positive minner hadde lavere morgennivå av kortisol, og også færre negative tanker om seg selv når de var nedfor, sier han.

Forsiktig med å bli overivrig

Askelund er nå i praksis i psykisk helsevern i Oslo i forbindelse med at han tar profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Oslo. Han fikk stipend gjennom det Kjell Inge Røkke-finansierte Aker Scholarship for å studere ved Cambridge i 2017 og 2018. 

-Han er, etter det jeg kjenner til, den første eleven vi har som har oppnådd en slik toppublikasjon i så ung alder, sier Anne-Lise Børresen-Dale i Aker Scholarship til Dagens Næringsliv.

-Gjennom praksisen min møter jeg pasienter som sliter med depresjon, og jeg ser at det kunne være til hjelp for dem å trene opp evnen til å huske positive minner. Men jeg er forsiktig med å bli overivrig. Jeg vet at det må forskes mer på dette, og jeg kommer til å følge opp studien videre inn i en doktorgrad, sier Askelund.

Hukommelsesteknikker

For å trene opp denne evnen viser han til gamle hukommelsesteknikker.

-En ny Cambridge-studie viser for eksempel at å trene deprimerte personer i å assosiere ting i et rom med detaljer ved et positivt minne, kan ha en terapeutisk effekt. Noe alle og enhver kan gjøre er å ha en liste på kjøleskapet hvor man skriver ned positive hendelser som skjer i løpet av en dag, for å styrke tilgangen til positive minner i etterkant, sier han.

Studien har fått oppmerksomhet i mange land. Blant annet har The Guardian skrevet en artikkel om den. Les også om studien i en pressemelding fra University of Cambridge, og i et blogginnlegg skrevet av Adrian Dahl Askelund selv.

Kommenter:

Mer om

depresjon forskning nyheter

Les også

Ingen treff...
Aktuelt
Siste fra Kunnskapsbasen