45 studenter er med på Bergen Recoveryskole, som åpnet 2. mai. Kosthold, fysisk aktivitet og verktøy for å få det bedre med seg selv, står på timeplanen.
Studenter og lærere på Bergen Recoveryskole: F.v. Maryam Shafe, Helene H. Sunde (lærer), Raymond Lie, Endre Aronsen og Ken E. Alsaker (lærer). FOTO: Anne Turid Nygaard/Bergen kommune.
Studenter og lærere på Bergen Recoveryskole: F.v. Maryam Shafe, Helene H. Sunde (lærer), Raymond Lie, Endre Aronsen og Ken E. Alsaker (lærer). FOTO: Anne Turid Nygaard/Bergen kommune.
-Vi legger stor vekt på likeverd mellom brukere og fagfolk, og på samproduksjon mellom disse, sier leder for styringsgruppen til Recoveryskolen, Anne Turid Nygaard, til napha.no.
De starter med tre fag.
-Vi har nå i starten tre kurs på Recoveryskolen. Ett om kosthold og fysisk aktivitet, ett om mindfulness og ett som heter «Forstå deg selv litt bedre, og gjør noe med det», forteller Nygaard.
En demokratisk prosess lå til grunn for valget av disse tre fagene.
-Alle ideene til kursene kommer fra brukere selv. Vi hadde en idémyldring der det kom inn cirka 50 forslag til tema. Det var disse tre fagene flest ønsket å starte med, sier hun.
Skolen har et tydelig verdigrunnlag.
-Alt vi gjør skal støtte opp om de tradisjonelle recoveryverdiene håp, mestring og muligheter, sier Nygaard, som er svært godt fornøyd med skolestarten.
-Nå er vi kjempeglad. Det var veldig gode tilbakemeldinger etter første skoledag. Lærerne var godt forberedt, og hadde vært gjennom et program om helsepedagogikk laget av Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH), sier hun.
Kursene er gratis, og retter seg både mot alle med erfaring med psykiske helse- og rusutfordringer, og deres familier, venner, pårørende samt fagpersoner. Ifølge nettsiden til Bergen kommune vil det alltid minst halvparten av kursdeltakerne være mennesker med egne utfordringer fra psykisk helse- eller rusutfordringer.
Faget «Forstå deg selv litt bedre, og gjør noe med det» starter noe senere enn de to andre. Det handler om å lære ulike verktøy for å bygge opp om troen på seg selv, og hvordan tanker og følelser henger sammen.
-Det er ulike verktøy som kan brukes i hverdagen for å bli tryggere på seg selv, mer oppmerksom på egne følelser, og lære å forstå andre bedre, sier Nygaard.
Kosthold og fysisk aktivitet var hovedtema på første skoledag.
-Første kursdag har vært en vekker for meg i forhold til kosthold, trening, psykisk helse og muligheter for personlig utvikling, sier deltaker Maryam Shafe til Bergen kommunes nettside.
En annen kursdeltaker, Raymond Lie, er også positiv.
-Nå kan jeg tro på at jeg kan få hjelp til å bli en bedre utgave av meg selv, sier han.
Endre Aronsen hiver seg på.
-Dette er jo bare første dagen, men jeg tenker at dette helt klart er noe å satse på. Det var stort engasjement i rommet, veldig bra. Jeg gleder meg til neste gang, sier Aronsen.
– Bli med i et fellesskap der du bidrar for deg selv og andre. Det kan ha større ringvirkninger enn du tror!
Den nasjonale ABC-kampanjen er rulla ut. Tre grep er sentrale, seier minister Vestre: Gjer noko aktivt, meiningsfullt og saman med andre
Koret, som får stadig flere medlemmer og drives av Frivillighetssentralen i bygda, rimer godt med ABC for god psykisk helse-modellen.
ABC for god psykisk helse er nå på full fart ut i kommunene
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?