Fjorten anbefalinger for godt kommunalt, boligsosialt arbeid

Fjorten anbefalinger for godt kommunalt, boligsosialt arbeid

Boligsosialt arbeid / Publisert: 11. mai 2021.   Endret: 12. mai 2021

Vår undersøkelse om hva som kan være gode boligløsninger for mennesker med komplekse utfordringer innen rus og psykiske helse, munner ut i en rekke funn, som vi håper vil komme til nytte.

hus 5338333

AKTUELT: Anbefalingene er basert på tilbakemeldingene fra kommuner og bruker- og/ eller pårørendeorganisasjonene. De bygger på en recovery-basert forståelse og brukermedvirkning. (Ill.foto: www.colourbox.com)

AKTUELT: Anbefalingene er bas...

Undersøkelsen «Nomader på lavterskel? - Boligløsninger for personer med rusproblemer og psykiske lidelser» er basert på fokusgruppeintervjuer med ansatte i ti utvalgte kommuner, sentrale bruker- og/ eller pårørendeorganisasjoner på feltet, og studier av sekundærdata. Vi har kartlagt bokvalitet, kommunenes botilbud, tjenester knyttet opp mot botilbudet, boligsosial organisering og økonomiske forhold. I tillegg har vi sett på kommunenes og organisasjonenes perspektiver på brukermedvirkning for innbyggere med rus- og psykisk helseutfordringer.

Alle disse strukturene representerer elementer i boligløsninger som kan fremme bo- evne og bo- kompetanse hos disse innbyggerne. Gode boligløsninger forutsetter et samspill mellom 1) bokvalitet, 2) boligtilbud, 3) boligtjeneste, 4) boligsosial organisering, 5) økonomiske dimensjoner og 6) brukermedvirkning.

Kapasitetsmangel gir flaskehalser og opphopning

God bokvalitet er et samspill mellom menneske, bolig, boligmiljø og lokalsamfunn. Mennesker har forskjellige forståelser av hva god bokvalitet er.

Kommunene og bruker- og/ eller pårørendeorganisasjonene fremhever følgende punkter som sentrale for god bokvalitet: 1) helhetlig forståelse av boligtilbudet, 2) botrening, 3) trygghet, kontinuitet og tilhørighet, 4) bolig og tjenester hører sammen, 5) bolig og tjenester bør ha livsløpsstandard og 6) individualiserte tilpasninger; forskjellige folk trenger forskjellige boliger.

Det finnes et mangfold av boligtilbud til personer med ROP-utfordringer. Vi har delt dette mangfoldet inn i fem hovedkategorier: (i) boliger (spesialiserte bofellesskap og småhus) for de med størst utfordringer knyttet til det å bo, (ii) bofellesskap for andre med vesentlige ROP-utfordringer, (iii) bofelleskap for rehabilitering for styrking av boevne, (iv) Housing First boliger og (v) akutte og midlertidige boliger.

I de fleste deltakerkommuner er boligtilbudet ikke tilpasset behovene til personer med utfordringer innen rus og psykisk helse. Det finnes kapasitetsmangler som skaper flaskehalser og opphopningseffekter. En utfordring er å ha nok samlokaliserte boliger, slik at en kan tilby tiltak tilpasset ulike grupper med varierende krav til oppfølging og boligens karakter (f.eks. robusthet).

Økonomi settes foran faglige vurderinger

En annen utfordring handler om å ha nok kapasitet i bolig- og tjenestetilbud for å motivere til overgang til mer ordinære boliger. Behovene kan variere over tid, og det er behov for ulike tilbud til kvinner, menn, ungdom og eldre. Kommunene må derfor identifisere hvordan de kan tilby differensierte boligløsninger.

Kommunene har ikke et tjenestetilbud som fullt ut reflekterer hvor stort hjelpebehov personer med rus- og psykiske utfordringer har. Personer med ROP-utfordringer har ofte behov for tjenester på andre tider av døgnet enn det som tilbys av kommunene i dag. Flere av kommunene gir uttrykk for at de både ønsker og ser behov for økt bemanning for å kunne utvide tilbudene. Likevel opplyser flere kommuner om at planlagte tilbud har blitt stoppet eller at en vurderer kutt i bemanning. Kuttene er begrunnet i økonomiske forhold, og ikke faglige vurderinger.

Sårbare overganger

Det er behov for differensierte og fleksible tjenester. Flere av kommunene påpeker at de har gode erfaringer med Housing First og at evalueringer har vist høy bostabilitet. Innen Housing First har en tilgang på mer personalressurser, og en har høyere grad av fleksibilitet i tjenestene. Det stilles derfor spørsmål ved om de gode resultatene utelukkende skyldes Housing First – modellen, eller om en kan oppnå økt bostabilitet for flere, hvis en har samme bemanningsnorm og fleksibilitet i andre kommunale tjenester.

Tilbud om aktiviteter og hjelp til å mestre sosiale settinger bør ses i sammenheng med boligtjenester. Flere kommuner har gode erfaringer med bruk av miljøvaktmestere eller vektere. Inntrykket er at de ulike rollene gir nye muligheter for samhandling, og en har også opplevd reduserte vedlikeholdskostnader.

Både kommuner og bruker- og pårørendeorganisasjoner påpeker sårbare overganger mellom spesialisthelsetjeneste og kommunale tilbud.

Begrenset handlingsrom

Kommunene har dialog med den enkelte bruker om boligløsning. Begrensninger i kommunens økonomi og kapasitet av ulike tilbud, skaper imidlertid grenser for i hvilken grad beboere har mulighet til medvirkning. Kommunene har begrenset handlingsrom til å plassere beboere ut fra hva de ideelt sett ville sett som beste løsning. De kan være bundet av eksisterende beboersammensetning og husleieavtaler.

Sammensetning av beboere i et tiltak er en viktig side ved bomiljøet og vil kunne påvirke bo-stabiliteten. Både bruker- og pårørende organisasjoner og kommuner problematiserer dette.

Positivt å utvikle nye samarbeidsarenaer

Kommunene har utfordringer når det gjelder samarbeid på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer. En del kommuner melder om fragmenterte tjenester der det er ulike oppfatninger på eiersiden og helse/velferdssiden. Kommunene ønsker samarbeidsarenaer og/eller felles strukturer på boligsosialt arbeid.

Flere kommuner melder om positive erfaringer når det gjelder utvikling av nye samarbeidsarenaer. Det er også ønskelig med tettere samarbeid med spesialisthelsetjenesten i forhold til kartlegging av tjenestebehov ved overgang til egen bolig.

Mangler helhetlige sosial- og økonomifaglige analyser

Økonomiske aspekter og kostnadsvurderinger har innvirkning på boligløsningene til målgruppa. Vi har identifisert få tilgjengelige analyser når det gjelder sammenlikning av kostnader ved ulike boligløsninger. For noen tema kommer imidlertid økonomiske vurderinger til uttrykk:  

  • Kost-nytte betraktninger gjøres i tilknytning til bemanningsressurser. Vurderingene ved planlegging av bemanning baseres på beboers helsetilstand og kommunens ambisjonsnivå.
  • Enheter med mange boliger vil kunne gi bedre økonomi per boenhet ved at personellkostnadene kan deles på flere. Slike gevinster må vurderes i forhold til hvilke tjenester som kan ytes ved ulike bemanningsprofiler.
  • Beregninger for Housing First tiltak viser at tiltakene under gitte premisser (unngår dyre midlertidige løsninger og en har et volum av deltakere) vil være lønnsomme for kommunene. Ambisjonsnivået innen Housing First synes å variere mellom kommunene med hensyn til hvor krevende utfordringene og boevnen er hos personene som rekrutteres inn i prosjektet.
  • Startlån med sikte på å fremme eierskap av egen bolig kan ha betydning for enkeltpersoner med ROP-utfordringer. Startlån fordrer håndterlig personlig økonomi, potensial når det gjelder bo-evne og tett samarbeid mellom bruker og personell. De strukturelle forholdene gjør imidlertid at startlån ikke synes å være aktuelt for mange.

Det synes å være mangel på helhetlige sosial- og økonomifaglige analyser, hvor ulike boligløsninger ses i sammenheng. For å kunne tilby gode og differensierte boligløsninger bør det utføres helhetlige evalueringer av effekten og sammensetningen av kommunale boligløsninger.

Behov for livsløpsstandard

Ifølge bruker- og / eller pårørendeorganisasjoner bør boliger og tjenester bør ha en livsløpsstandard. Man skal kunne slå seg til ro et sted. Tjenestene som arbeider med denne innbyggergruppa bør øke kompetansen på bolig som prosess, og man behøver et passelig forhold mellom omsorg/ hjelp og ansvar. Det er viktig med fleksibilitet, tilgjengelighet og kontinuitet i tjenestene. Man har behov for gode rammer, økonomi og organisering i kommunene.

I likhet med kommunene, fremhever også bruker- og pårørendeorganisasjonene at det er viktig med et godt samarbeid mellom kommunene og brukerorganisasjonene, samt frivillige organisasjoner.

Fjorten anbefalinger

Basert på funn fra dette prosjektet har vi utarbeidet en rekke anbefalinger for gode boligløsninger for mennesker med utfordringer innen rus og psykiske helse, som har sammensatte og komplekse hjelpebehov.

Anbefalingene er basert på tilbakemeldingene fra kommuner og bruker- og/ eller pårørendeorganisasjonene. De bygger på en recovery-basert forståelse, og brukermedvirkning er en forutsetning for det samarbeidet som kreves for å kunne danne et fellesskap rundt gode boligløsninger for målgruppa. 

  • "Nomader på lavterskel? - Boligløsninger for personer med rusproblemer og psykiske lidelser" er utgitt i 2021, av NORCE. Oppdragsgiver er Husbanken.
Fjorten anbefalinger
  1. Kommunen må informere om, og tilby innbyggerne sine ulike boligløsninger.
  2. Det bør være livsløpsstandard på boliger.
  3. Boligløsningene må være tilpasset både psykisk og somatisk helse.
  4. Bolig og tjenester hører sammen i gode boligløsninger.
  5. Tjenestene må ta utgangspunkt i den enkeltes nåsituasjon, man må møte folk der de er! Tilstedeværelse, lokalmiljø og naboskap er viktig.
  6. Fleksibilitet, kontinuitet og stabilitet i tjenestene. Gi hjelpen når den trengs! Passelig hjelp til riktig tid på rett sted.
  7. Forskjellige folk trenger forskjellige boliger. Det må finnes et differensiert tilbud av boligløsninger.
  8. Det er viktig å unngå opphoping og mangel på plass i bofellesskap til personer med ROP-utfordringer. Det er viktig at kommunene har: a. egnede boligløsninger for personer med særlig alvorlige ROP-utfordringer b) kapasitet innen recoverybaserte tjenester for å motivere til overganger til ordinære boliger c) kapasitet innen akutte/midlertidige boligløsninger slik at kommunene ikke baserer seg på ad hoc og kostbare private løsninger.
  9. Alle innbyggere med ROP- utfordringer må ha rett til å samarbeide om bolig, bosted, nabolag og boligtjenester.
  10. Inngå interkommunalt samarbeid/ samarbeid mellom bydeler for å kunne tilby differensierte boligløsninger i alle kommuner/ bydeler.
  11. Tverrfaglig samarbeid i kommunene skaper et mindre fragmentert tilbud. Helse/sosial og eiendom/teknisk bør samarbeide nært om tildeling og prioriteringer av boligløsninger.
  12. Vektlegge aktivitet, arbeid og ivaretakelse av bolig – ansette miljøvaktmestere.
  13. Tidlig innsats i form av samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten om gode boligprosesser.
  14. Det er viktig at kommunene utvikler en metodikk hvor sosialfaglige og økonomiske forhold ses i sammenheng ved utvikling av bolig- og tjenestetilbudet til målgruppen.
Temaside

Mer om

Bolig Boligsosialt arbeid Forskning Recovery Psykisk helse og rus Samhandling Aktivitet og fritid

Les også

Publisert: 17/3/2021

Fagfolk skal fremme tro, håp og optimisme

Publisert: 07/12/2020

Nullvisjon for bostedsløse i ny, nasjonal strategi

Publisert: 10/6/2021

Ikke i min bakgård

Publisert: 06/10/2021

NAPHA på internasjonal Housing First-konferanse: - Nettverksarbeid er gull

Publisert: 02/9/2021

Legg til rette for fellesskap og samfunnsdeltakelse

Aktuelt
Publisert: 30/5/2025
Praksiseksempel

Frivilligsentralen i Dovre kommune er psykisk helsetjenestes høyre hånd

Helse- og sosialsjefen i Dovre kommune er veldig kry av de to ansatte på Frivilligsentralen. – De skaper fellesskap og engasjement!