Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjenester ble lagt frem 3. juni. Den viser at det fortsatt er en vei å gå for å komme i mål med å tilby best mulig tjenester.
Rapporten til Riksrevisjonen: – Flere av prosjektene vi jobber med å implementere svarer ut behov som påpekes i rapporten, sier Ellen Hoxmark, leder i NAPHA. (Foto: NAPHA)
Rapporten til Riksrevisjonen: – Flere av prosjektene vi jobber med å implementere svarer ut behov som påpekes i rapporten, sier Ellen Hoxmark, leder i NAPHA. (Foto: NAPHA)
Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP)
Bidrar til å utvikle og heve kvaliteten på tjenestene til personer med samtidig rusmisbruk og psykiske lidelser.
Kompetansesenter rus (KoRus)
Regionale sentre som bistår kommuner og spesialisthelsetjenesten med kompetanse, organisering og kvalitetsutvikling av rusfaglige tjenester og tiltak.
Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS)
Bidrar til implementering av regjeringens handlingsplaner innen feltene forebygging av vold, overgrep, menneskehandel, terror, traumelidelser, selvskading og selvmord.
Regionsenter for barn og unges psykisk helse og barnevern/ Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern (RBUP/RKBU)
Øker kompetansen og kvaliteten i de offentlige tjenestene som jobber med barn og unges psykiske helse.
Rapporten tar for seg mange ulike områder innen psykisk helse og rus-arbeid.
– Sett fra et kompetansesenter-ståsted er det helt klart delen om at det er for stor mangel på bruk av ny og oppdatert kunnskap, og kvalitetsforbedring i tjenestene som skiller seg ut som den viktigste komponenten, sier Ellen Hoxmark, leder i NAPHA.
Dokument 3:13 (2020–2021) Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjenester
Behandling av psykiske utfordringer bør utføres i tråd med kunnskapsbasert praksis. Og rapporten fra Riksrevisjonen påpeker blant annet at alle som yter helse- og omsorgstjenester, skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet.
– Det skal etableres systemer for å innhente tilstrekkelig informasjon og kunnskap både i og utenfor virksomheten.
Det er likevel kun 25 prosent av kommunene som oppgir at de har gjennomført analyser av klager, avvik eller uønskede hendelser i pasientsaker i løpet av de siste tre årene, til tross for at det er pålagt. Riksrevisjonen mener derfor at mange kommuner ikke utnytter sentrale informasjonskilder som kunne blitt benyttet som grunnlag for å heve kvaliteten på tjenestene, og at det er alvorlig at personer med psykiske lidelser ikke får tilbud om den behandlingen som anbefales ut fra dagens kunnskapsgrunnlag.
Helsedirektoratet opplever at det kan være en utfordring å få kommunene og spesialisthelsetjenesten til å implementere kunnskapsbasert praksis, selv om det finnes mange virkemidler og verktøy som kan være til hjelp i dette arbeidet.
– Det er ikke til å komme bort fra at det er et lederansvar å sørge for at kunnskapsbasert praksis blir innført i tjenesten, og dette er noe NAPHA stadig jobber med å støtte kommunene og ledelsen på. Vi vet at det finnes mye kunnskap, men at den ikke blir tatt i bruk. Vi vet også at det er vanskelig i en hektisk hverdag å oppdatere seg på ny kunnskap og implementere den i praksis.
Som rapporten viser mener nesten 70 prosent av behandlerne som har deltatt i undersøkelsen, at de ikke har nok tid til å utvikle seg faglig, og rundt halvparten av behandlerne opplever at det er vanskelig å holde seg oppdatert om de siste behandlingsmetodene som er utviklet.
Riksrevisjonen konstaterer at det derfor er ekstra viktig å legge til rette for at oppdatert kunnskap er lett tilgjengelig for de ansatte, og det er dette NAPHA jobber med å støtte kommunene på.
– Vi har mye kontakt med og samarbeider med ansatte, ledere, forskere, brukere og pårørende av psykisk helse- og rustjenester i hele landet og sprer kunnskap basert på praksiserfaring, brukerkunnskap og forskning.
NAPHA veileder kommuner og deres samarbeidspartnere innen lokalt psykisk helsearbeid, men er ikke alene om dette.
– Med oss i arbeidet har vi mange kompetansesentre. Både Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP), Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS) og Kompetansesenter rus (KoRus) samt Regionsenter for barn og unges psykiske helse – Øst og Sør/Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern (RBUP/RKBU), jobber aktivt med å bistå kommunene i arbeidet med kompetanseutvikling. Vi har hver våre områder innen psykisk helse og rus-feltet som vi har ansvar for.
NAPHA er og vil fortsatt gjerne være i kontinuerlig dialog med kommunene.
– Flere av prosjektene vi jobber med å implementere svarer ut behov som påpekes i rapporten. Eksempler er mer brukerorienterte tjenester, bedre samhandling og tjenestemodeller som Rask psykisk helsehjelp og oppsøkende FACT-team rettet mot ungdom. Sjekk også ut innholdet på nettsidene våre. Om det er noe informasjon du ikke finner eller andre ting som du trenger: ta kontakt! Vi er her for dere, avslutter Hoxmark.
Andre funn i rapporten det kan være verdt å merke seg:
Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP)
Bidrar til å utvikle og heve kvaliteten på tjenestene til personer med samtidig rusmisbruk og psykiske lidelser.
Kompetansesenter rus (KoRus)
Regionale sentre som bistår kommuner og spesialisthelsetjenesten med kompetanse, organisering og kvalitetsutvikling av rusfaglige tjenester og tiltak.
Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS)
Bidrar til implementering av regjeringens handlingsplaner innen feltene forebygging av vold, overgrep, menneskehandel, terror, traumelidelser, selvskading og selvmord.
Regionsenter for barn og unges psykisk helse og barnevern/ Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern (RBUP/RKBU)
Øker kompetansen og kvaliteten i de offentlige tjenestene som jobber med barn og unges psykiske helse.
Helse- og sosialsjefen i Dovre kommune er veldig kry av de to ansatte på Frivilligsentralen. – De skaper fellesskap og engasjement!
Nettverksarbeid foregikk ved Feragen i Røros i null grader nylig. Naturen var konferanserom, og folk lå i telt.
En nasjonal kartlegging viser en bekymringsfull nedgang i antall ansatte i denne rollen i ACT/FACT-team for voksne.
Helseenheten i Dovre kommune samarbeider med spisesteder og Frivilligsentralen om et sosialt middagstilbud for innbyggerne
– Noen ganger kan en slå flere fluer i en smekk, sier helserådgiver i Dovre kommune, Gunn Sverdrup. – Det har vi gjort med Eta i lag.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?