Brukernes behov tas ikke nok hensyn til når tjenestene skal utvikles.
Trulte Konsmo og Torild Bakke, seniorrådgivere ved Nasjonalt kunnskapsenter for helsetjenesten, seksjon for kvalitetsutvikling, har skrevet artikkelen; Muligheter og utfordringer.
Artikkelen løfter fram muligheter og utfordringer i fht. brukermedvirkning. Videre viser artikkelen eksempler på hvordan brukermedvirkning på tjenestenivå kan gjennomføres i praksis.
Erfaringene er hentet fra to prosjekter med mål om å forbedre tjenestene til personer med rus og psykiske lidelser. Spørsmålet deres "Hvem har ansvaret for at brukermedvirkning blir ivaretatt?" stimulerer til en videre debatt.
Utgangspunktet for prosjektet var den nasjonale strategien for kvalitetsutvikling, samhandlingsreformen og det økende kravet om å forbedre kvaliteten på de kommunale tjenestene.
I forkant av prosjektet gjennomførte Kunnskapssenteret fokusgruppeintervju med brukere, pårørende og ansatte. Hensikten med dette var å få fram synspunkter på hvordan tjenestene og samhandlingen mellom dem fungerte. Dette har vært et nyttig utgangspunkt for å skape en felles erkjennelse av behovet for forbedring.
Fokusgruppeintervjuene ble finansiert av Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
Det var ett av poengene, da Fremsam, nettverk for helsefremmende samfunn, arrangerte nettverkssamling om bærekraft og folkehelse.
– Vi vil forske på hvordan deltakerne opplever å komme tilbake til arbeidsstedet sitt med «naturen i ryggsekken», sier Lerstein og Jones
– Spesialisthelsetjenesten var god å ha, da midlene rant ut, og kommunene ikke klarte å prioritere å støtte Recovery Ressursbase
– Det kan demme opp for negativ utvikling, både menneskelig og økonomisk, sier Petter A. Linstad, folkehelsekoordinator i Eidskog kommune.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?