Å legge grunnlaget for en recoveryorientert praksis krever tre prosesser: Å gjøre verdier synlige, å integrere dem i daglig praksis og å skreddersy praksis ved bruk av systematiske tilbakemeldinger.
GRUNNLEGGENDE: Det må jobbes med de organisasjonsmessige verdiene (Ill.foto: www.colourbox.com).
GRUNNLEGGENDE: Det må jobbes med de organisasjonsmessige verdiene (Ill.foto: www.colourbox.com).
Denne artikkelen inngår i en serie artikler på www.napha.no som gjengir deler av innholdet fra «100 råd som fremmer recovery - en veiledning for psykisk helsepersonell».
Andre artikler fra heftet:
"Du klarer det, vi kan hjelpe!" - er foreslått som instinktiv respons hos ansatte i møte med brukerne (foto: www.colourbox.com)
Heftet "100 råd som fremmer recovery - en veileder for psykisk helsepersonell" gir 100 råd for hvordan psykisk helsepersonell kan jobbe på en personsentrert og recoveryorientert måte.
I kapittel 3 beskrives tre prosesser som kreves for at verdier skal bli tydelig identifisert og brukes som grunnlag for daglig beslutningstaking. I tillegg presenteres et forslag til kjerneverdier for en recoveryorientert psykisk helsetjeneste.
Originalutgaven av heftet, "100 ways to support recovery", er skrevet av Mike Slade. Han er professor i helsetjenesteforskning ved Health Institute of Psychiatry ved King's College i London og klinisk psykolog ved South London and Maudsley NHS Foundation Trust. Våren 2015 har NAPHA oversatt og publisert heftet på norsk.
"Å arbeide på en recoveryorientert måte begynner med en overveielse av verdier" påstår Slade innledningsvis i dette kapitlet. Deretter presenterer han de tre prosessene som er nødvendige for at psykiske helsetjenester skal kunne bruke verdier som grunnlag for daglig beslutningstaking:
I denne delen av heftet finner du også et forslag til verdier for en recoveryorientert psykisk helsetjeneste. Verdiene peker mot en dreining av praksis, hvor de ansatte går fra å ta ansvar for, til å ta ansvar med personen, i en partnerskapsrelasjon. En slik dreining innebærer – i likhet med de overstående prosessene - at de ansatte er verdibevisste og har selvinnsikt når det gjelder personlige og faglige verdier.
De foreslåtte verdiene er:
Under verdi 3 fremkommer det at det ikke er de ansattes primære oppgave å gjøre folk friske, men å støtte brukerne i å utvikle og ta kontroll over eget liv. Her foreslås det at de ansattes instinktive respons i møte med brukerne skal være "du klarer det, vi kan hjelpe";
Ansatte kan fremme recoveryorientering i de psykiske helsetjenestene ved å gjøre verdier synlige og kjent i organisasjonen og forvente å bli holdt ansvarlig ut fra disse verdiene. Å samle inn informasjon om resultater i henhold til disse verdiene, og å endre praksis for å forbedre resultatene, kan også fremme recoveryorientering. Tjenesteyter/arbeidsgiver kan også fremme recoveryorientering i tjenestene ved å rekruttere ansatte med relevant kunnskap, riktige holdninger og ferdigheter innen recovery.
Les mer i kapittel 3: Klikk på bildet øverst i artikkelen og kom direkte til kapittel 3 om relasjoners sentrale betydning.
Kilde: Slade M (2015) 100 råd som fremmer recovery - en veiledning for psykisk helsepersonell, oversatt av I. Wormdahl og L. B. Ødegaard, Trondheim: Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA).
Denne artikkelen inngår i en serie artikler på www.napha.no som gjengir deler av innholdet fra dette heftet.
Denne artikkelen inngår i en serie artikler på www.napha.no som gjengir deler av innholdet fra «100 råd som fremmer recovery - en veiledning for psykisk helsepersonell».
Andre artikler fra heftet:
"Du klarer det, vi kan hjelpe!" - er foreslått som instinktiv respons hos ansatte i møte med brukerne (foto: www.colourbox.com)
Helse- og sosialsjefen i Dovre kommune er veldig kry av de to ansatte på Frivilligsentralen. – De skaper fellesskap og engasjement!
Nettverksarbeid foregikk ved Feragen i Røros i null grader nylig. Naturen var konferanserom, og folk lå i telt.
En nasjonal kartlegging viser en bekymringsfull nedgang i antall ansatte i denne rollen i ACT/FACT-team for voksne.
Helseenheten i Dovre kommune samarbeider med spisesteder og Frivilligsentralen om et sosialt middagstilbud for innbyggerne
– Noen ganger kan en slå flere fluer i en smekk, sier helserådgiver i Dovre kommune, Gunn Sverdrup. – Det har vi gjort med Eta i lag.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?