Det er ikke alltid så lett å nå de som trenger det aller mest. Her er noen konkrete tips fra den psykiske helsetjenesten på Røros.
EN AV ERFARINGENE: En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
EN AV ERFARINGENE: En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
Da Astrid Sæther og Anne Kari Nygaard, som er psykisk helsearbeidere på Røros, skulle rekruttere deltakere til KiB-kurs, gikk de litt nye veier.
Her kommer de med noen konkrete tips til NAPHAs lesere, om hva som kan være nyttig for å nå ut til folk.
-Vi kjører KiB-kurs i Storstuggu på Røros, som er stedets kulturhus. Der har mange hatt positive opplevelser, som konserter, kino og lignende.
-Hadde vi i stedet valgt møterommet i den psykiske helsetjenesten, tror vi terskelen ville vært litt høyere.
-Erfaringer fra tidligere har vist at det er lurt å være synlig i lokalmedia, både radio og avis.
-Vi kontaktet begge, og fikk fine reportasjer begge steder.
- Informasjon om kurset ble lagt ut både på kommunens og Frisklivssentralens Facebook-sider.
-Budskap kan spre seg fort når man får venner og bekjente til å være med og like og dele.
-Vår folder, som ble laget i samarbeid med Frisklivssentralen, er plassert på steder der folk ferdes. Vi regner med at de fleste på Røros har sett den ett eller annet sted.
-Det er viktig å velge lette bilder i informasjonsmateriell og brosjyrer. Vi ønsker at folk får en god følelse når de ser brosjyren. Selv valgte vi en prestekrage i folderen. Den gir et åpent og positivt inntrykk.
-Legene er sentrale personer for å nå ut. De er ofte travle, men for vår del var det nok å ha et møte med dem på 10-15 minutter, der vi fortalte om kurset. Gjennom dette ble flere rekruttert til kurset.
-Mange aktuelle deltakere har for øvrig kontakt med NAV, og det har vært viktig for oss å bruke Nav-ansatte til å informere om tilbudet vårt.
-Det er Frisklivssentralen på Røros som arrangerer KiB-kurset, sammen med den psykiske helsetjenesten. At Frisklivssentralen er arrangør, er med på å ufarliggjøre kurset. Frisklivssentralen har også god kompetanse på markedsføring. Noe som har vært en stor fordel for å nå ut.
-Vi har benyttet kommunens kommunikasjonsrådgiver som sparringspartner når vi har diskutert hvordan vi skal nå ut. Det har vært nyttig for oss.
-En beskjeden annonse i avisa er ofte ikke nok. Får folk i tillegg vite om tilbudet via legen, radio, avis og sosiale medier, er sjansen større for at de biter på.
Det var ett av poengene, da Fremsam, nettverk for helsefremmende samfunn, arrangerte nettverkssamling om bærekraft og folkehelse.
– Vi vil forske på hvordan deltakerne opplever å komme tilbake til arbeidsstedet sitt med «naturen i ryggsekken», sier Lerstein og Jones
– Spesialisthelsetjenesten var god å ha, da midlene rant ut, og kommunene ikke klarte å prioritere å støtte Recovery Ressursbase
– Det kan demme opp for negativ utvikling, både menneskelig og økonomisk, sier Petter A. Linstad, folkehelsekoordinator i Eidskog kommune.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?